سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا هدفمندی تورم زاست؟

 

بنام خداوند بخشنده مهربان

      خب ، همه در جریان هستید که ، در باره هدفمندی یارانه ها ، دو دیدگاه در مقابل هم صف آرایی کرده اند و قضیه برای کشور ، مثل استخوان در گلو شده است. نظر رئیس جمهور ، بر اجرای یکباره هدفمندی و پیشرفت سریع کشور بعد از اجرای هدفمندی است. در مقابل ، نظر مخالفان ، آسیب کشور و گرانی و کن فیکون شدن اقتصاد کشور ، در اثر اجرای هدفمندی است ، که با توجه به قرار گرفتن مجلس در جناح مخالف اجرای هدفمندی ، اهرم قانون نیز مسئله را به بن بست کشانده است.

      در اینجا ، استناد مخالفان برای مخالفت ، بر افزایش نقدینگی و بوجود آمدن گرانی و تورم کمرشکن ، عنوان میشود ، که بنظر اینجانب فقط و فقط یک مغلطه و خلط مبحث است. اما برای توضیح مسئله ، باید مسئله را ساده کرده و به بررسی موضوع پرداخت ، روشی که می تواند ابرهای تردید را در باره موضوع کنار زده و سود سرشار هدفمندی برای کشور را آشکار نماید.

چکیده یارانه ها عبارت از مثالی است که در پی می آید.

      فرض کنید کل یارانه ها 4 هزار تومان است که در لایحه بودجه برای خرید 1 لیتر بنزین از خارج کشور در نظر گرفته شده. قیمت این بنزین هم در خارج کشور 5 هزار تومان است. دولت محترم برای خرید این یک لیتر بنزین ، مبلغ 5 هزار تومان می پردازد و بعد از تحویل آنرا به یک نفر صاحب خودرو به قیمت 1 هزار تومان می فروشد.در اینجا می بینید که 4 هزار تومان یارانه به این یکنفر داده شده و باعث سود 4 هزار تومانی این شخص شده و ایشان اکنون 4 هزار تومان در جیب دارد.فرض کنید جمعیت کشور کلأ 5 نفر می باشد.در این مثال یکنفر ماشین سواری کرده و 4 هزار تومان برای خرید در اختیار دارد که به برکت یارانه های غیر هدفمند صاحب شده. چهار نفردیگر هم با پای پیاده رفت و آمد کرده اند و 4 هزار تومانشان را دولت بنمایندگی از آنها در جیب این آقای ماشین دار ریخته است.

 برای سهولت در فهم قضیه ، یکعدد مرغ را 1 کیلو و هر کیلو 1 هزار تومان فرض می گیریم.  

      حالا ایشان با این چهار هزار تومان اهدایی دولت 4 عدد مرغ میخرد و همه را در یخچال محترم قرار داده و نوش جان میکند. آن چهار نفر دیگر هم همینطور  زل زده اند و دندان کشیدن ران مرغ را توسط این یک نفر نظاره میکنند.

      همه قضیه یارانه های غیر هدفمند ، بطور خلاصه و چکیده ، همین تصویری بود که مشاهده کردید ، اما بد نیست طرف دوم قضیه ، یعنی یارانه های هدفمند را نیز با همین 4 هزار تومان و جمعیت 5 نفره کشور فرضی توضیح بدهیم.

      در حالت دوم 4 هزار تومان در بودجه از محل درآمدهای دولت مصوب می شود ، اما بین این 5 نفر به میزان هر نفر هشتصد تومان تقسیم می شود. حالا آن یکنفر صاحب خودرو 1 لیتر بنزینی را که قبلآ 1 هزار تومان میداد و می خرید ، باید 5 هزار تومان بخرد ، یعنی برای قر دادن در خیابانها از 4 هزارتومان پول یا مفت دولت خبری نیست و بجای 4 هزار تومانی که قبلأ یکجا تصاحب می کرد ، باید به 800 تومان قناعت کند. حالا همه این 5 نفر به بازار مراجعه کرده و 800 گرم مرغ خریده و بمنزل مراجعت می کنند. مشاهده می شود که قیمت مرغ در بازار ، بدلیل عدم تغییر تقاضا ثابت مانده و همان 4 عدد مرغ 1 کیلویی فروش رفته ، منتها قبلأ همه ی 4 کیلو میرفت بخانه یک نفر ، ولی حالا هر نفر 800 گرم مرغ در خانه دارند.

      مشاهده می کنید که نه ، 4 هزار تومان در بودجه دولت کم و زیاد شده (یعنی دولت وادار به استقراض از جایی نشده) و نه ، تقاضای جدیدی در بازار ایجاد شده ، بلکه فقط و فقط ، قشری که در حال حاضر یارانه ها را یکجا می بلعد ، باید برای جمع و جور کردن ریخت و پاشهایش فکری کند ، ضمن اینکه قبلأ ، یکنفرخوشحال و خندان بود ، ولی الان از این جامعه فرضی 5 نفری ،  4 نفر خوشحال و خندان هستند.

      اگر هم برای این جامعه 5 نفره فرضی ، خارجیها جنگی را تحمیل کنند ، بدلیل رفتار عادلانه دولت ، لااقل 4 نفر حاضر به دفاع از کشور هستند ، ولی در فرض قبلی ، بدلیل ناخشنودی از تبعیض توزیع ثروت در کشور ، این عده حتمأ کمتر از 4 نفر میشد.

      بنابر این دلیل حرص و جوش رئیس جمهور برای توزیع عادلانه یارانه ها و نتیجه ای که اینکار برای امنیت ملی و پیشرفت کشور دارد ، روشن می شود.همینطور اثبات شد که نگرانی مخالفان بی اساس بوده و در اجرا ، منجر به ایجاد تورم نمی شود و اگر تورمی هست از جاهایی دیگری ناشی می شود که بحث آن در این مقال نمی گنجد.

در پایان از شما تشکر و خداحافظی میکنم. ارادتمند شما یوسف صدیق

یک نکته رو فراموش کردم ، بنده خودم ماشین دارم ، اما آدم باید انصاف داشته باشه ، حرف حق رو بزنه ، اگرچه بضرر خودش باشه.